Vstupte do světa pražských pověstí a setkejte se tváří v tvář s duchy a přízraky staré Prahy! Zveme vás do světa plného humoru, poezie a tajemna prostřednictvím interaktivní expozice, která osloví nejen děti, ale i studenty, dospělé a seniory, stejně jako celé rodiny či školní výpravy.
Lanová dráha a pohyblivé schodiště na Letnou
Víte, že se lidé v minulosti na Letnou dopravovali pomocí lanové dráhy a pohyblivých schodů? Ve kterých místech dráha stávala, jak vypadala a kdy byla nahrazena jezdícími schody? To a mnohem více se dozvíte v následujícím článku.
Vše o Letné - více informací klikněte zde
Lanová dráha
Rádi bychom vám představili mnohými zapomenutou první pražskou lanovou dráhu, která vedla právě do Letenských sadů. Tato byla uvedena do provozu 31. května roku 1891. Lanovka jezdila od tehdejšího mostu císaře Františka Josefa (dnešní most Štefánikův), kde se v současné době nachází dolního vyústění Letenského tunelu. Odtud vedla nahoru k Letenskému zámečku. Zde na lanovou dráhu navazovala Křižíkova elektrická dráha, která Pražany vyvezla až do Stromovky- Královské obory. Lanová dráha na Letnou jezdila až do roku 1916, ale ke zrušení došlo až v roce 1922. Dnes už byste pozůstatky letenské lanovky jen těžko hledali. Spodní stanice byla definitivně zničena při stavbě Letenského tunelu. Zbytky horní části lanovky můžete dodnes spatřit přímo před Letenským zámečkem, ve svahu nad nábřežím Kapitána Jaroše.
Jak dráha fungovala?
Lanová dráha byla uvedena do pohybu za pomoci tzv. systému vodní převahy. Ten spočíval v tom, že se do nádrže vozu v horní stanici napustila voda, a v dolní se poté vypouštěla. Tento systém zapříčinil, že těžší horní vůz vytahoval při klesání vůz spodní. Tento provoz byla ale poněkud drahý, a proto byla dráha v letech 1902 a 1903 elektrifikována. Autorem projektu elektrifikace byl sám František Křižík. Do té doby jezdila lanovka pouze od jara do podzimu, ale po těchto technických úpravách přešla na celoroční provoz a byla zařazena do sítě pražských tramvají. Lanovka měla dva vozy, kdy každý z nich měl kapacitu pro čtyřicet cestujících. Pokud se lidé chtěli nechat na Letnou dopravit pomocí lanové dráhy, museli zaplatit tři krejcary, při cestě dolů krejcary dva. Pokud si budete chtít lanovku prohlédnout, její model je umístěn v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice.
Pohyblivé schodiště
Později, v letech 1926 – 1935 jezdilo na trase bývalé lanové dráhy kryté, pohyblivé schodiště. A jak takové jezdící schody vypadaly? Na ohebný pás byly připevněny dřevěné stupně. Pás se ovíjel kolem dvou válců, které byly umístěny na opačných stranách dráhy. Schody na Letnou nechal vybudovat soukromý majitel, který je i provozoval. Jízdné činilo padesát haléřů. Schody se pohybovaly rychlostí chůze. Pokud si schody budete chtít prohlédnout, můžete je spatřit ve filmu Muži v ofsajdu.
Adresa:
dolní stanice:
Nábřeží kapitána Jaroše a Štefánikův most
170 00 Praha 7
GPS: 50°5’43.559″N, 14°25’35.175″E
horní stanice:
Letenský zámeček
Letná , 170 00 Praha 7
GPS: 50°5’45.542″N, 14°25’30.118″E
Spojení:
Tramvaje číslo: 5, 17, 24, 26, 51, 53, 54 – zastávka Nábřeží kapitána Jaroše
Dopravní spojení:
Vyhledání spojení: klikněte zde
Informace o pražské dopravě: klikněte zde
Informace o pražské hromadné dopravě: klikněte zde
Zajímavé odkazy – čtěte také
Památky Praha 1: - zde
Památky Praha 2: - zde
Památky Praha 3: -zde
Pražský hrad: -zde
Královská cesta: -zde
Karlův most: -zde
Židovská Praha: -zde
Kampa: - zde
Vyšehrad: -zde
Petřín: -zde
Staroměstské náměstí: -zde
Pražská muzea: -zde
Národní galerie v Praze: -zde
Stromovka a výstavistě:-zde
Letná: - zde
Pražské zahrady a parky: -zde
Rubrika osobnosti Prahy: - zde
« « Kaplického Chobotnice na Letné | Letná – studentské koleje Kolonka » »
Both comments and pings are currently closed.
Nejnovější komentáře