Nuselský most – Jak to vše začalo ?

PHA2_Nuselský most11

Pro Pražany to byla tehdy velká událost. Papaláši se bili v prsa, jaký je ten socialismus skvělá idea a co všechno socialistický, ve skrze dělný lid dovede. Asi tak nějak se holedbal před 40 lety generální tajemník komunistické strany Gustáv Husák, když přestřihával rudou pásku na mostě klenoucím se přes pražskou čtvrť Nusle.

Rozcestník: vše o Nuselském  mostě více čtěte zde

Nuselský most Na Nuselák, tehdejší most Klementa Gottwalda poprvé vyjely vozy. Vozovku měla uvnitř mostu doplnit tramvajová kolej, ovšem soudruzi se rozhodli pro metro a ne ledajaké. Češi si mysleli, že do útrob vyjede metro české. Jenže se tehdy, v reále ukázalo, kdo Českoskoslovensku vládne. Byla to Moskva a ta řekla, že metro klidně, ovšem ne s českými soupravami, ale se sovětskými.

Problémem tenkrát bylo, že oproti tramvajím i československému metru byly soupravy podzemní dráhy ze Sovětského svazu příliš těžké. A na takovou váhu nebyl most konstruován.

Dělníci proto museli do mostu namontovat speciální zpevňující rošt, který roznáší tlak i na boční stěny tubusu. Další zatěžkávací zkouškou byl příjezd šedesátky tanků z rakovnického tankového pluku. Další dynamická zkouška se konala v roce 1974 před provozem metra.

I tak byla trasa C, která mostem prochází, první linkou metra, kde se po čase objevily modernější a lehčí soupravy, i když opět s nápisem Made in SSSR.

Ačkoli se stavbou mostu se začalo v roce 1967, jeho historie je mnohem delší. S přemostěním nuselského údolí se totiž uvažovalo už od přelomu 19. a 20. století.

Nuselský most S originální myšlenkou přišel proslulý architekt Jan Kotěra, který navrhoval, aby v pilířích mostu vznikly obytné domy. Ovšem představa, že bydlím v pilíři Nuseláku, kde mi před okny čas od času profičí sebevrah, nebo že mi obrazy v obýváku při každém průjezdu metra spadnou, mě doopravdy dojímá…

Nakonec se s přípravou stavby začalo až v 60. letech 20. století. Tehdy se totiž na pražské Pankráci začala stavět sídliště, takže propojení s centrem Prahy začalo být skutečně aktuální. Tehdy také padlo rozhodnutí, že oblast bude propojena tramvají, která pojede vnitřkem mostu. Nakonec to ovšem dopadlo jinak…

Samotná stavba trvala šest let a jak už to u tak velkých a sledovaných staveb bývalo, musela být dokončena v době nějakého významného výročí. Pro železobetonový most přes Nusle vybrali soudruzi 25. výročí vítězného února. Stejně to dopadlo i s názvem.

Rok 2000 přinesl důkaz, že Nuselský most není obyčejnou, typickou socialistickou stavbou, ale mimořádným technickým dílem. I přes historické peripetie a různé závady byla stavba autorů Vojtěcha Michálka a Stanislava Hubičky vyhlášena Stavbou století v kategorii Dopravní stavby.

Dnes je most jednou z nejdůležitějších pražských komunikací.

Nuselský most Denně tu projede asi 160 tisíc aut, ve špičce se vozidla táhnou v několikakilometrových frontách a stačí malá nehoda, aby se doprava prakticky zastavila.

Zmínili jsme i sebevrahy, kteří si most velmi oblíbili. Skočilo jich kolem tří set. To už bylo skutečně příliš a v roce 1997 Technická správa komunikací zrekonstruovala zábradlí a připevnila na ně bezpečnostní nástavce, s nimiž zábradlí měří celkem 2,7 metru. Někteří sebevrahové se snaží dostat i přes tuto překážku, přestože byla nedávno vylepšena. Sebevrahové jej mají v oblibě také díky železnici, která pro mostem je. Berou vysoké traťové napětí a následný pád pod vlak jako tutovku.

A co se čísel týče? Most je dlouhý 465 metrů, široký 26 metrů a průměrná výška 42,5 metrů.

GPS: 50°3’58.949″N, 14°25’49.2″E

JOSEF HOLEK

………………………………………………………………………………………………………………………

Aktuální pořádané akce:

………………………………………………………………………………………………………………………

Žádné Události

………………………………………………………………………………………………………………………

FOTOGALERIE:

………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………

KONTAKT:

………………………………………………………………………………………………………………………

Adresa:
Nuselský most
140 00 Praha 4

Spojení:
Metro trasa C – stanice Vyšehrad (dříve Gottwaldova)

Dopravní spojení:
Vyhledání spojení: klikněte zde
Informace o pražské dopravě: klikněte zde
Informace o pražské hromadné dopravě: klikněte zde

………………………………………………………………………………………………………………………

MAPA:

………………………………………………………………………………………………………………………

loading map - please wait...

Nuselský most 50.064329, 14.430327 Nuselský most Pro Pražany to byla tehdy velká událost. Papaláši se bili v prsa, jaký je ten socialismus skvělá idea a co všechno socialistický, ve skrze dělný lid dovede. Asi tak nějak se holedbal před 40 lety generální tajemník komunistické strany Gustáv Husák, když přestřihával rudou pásku na mostě klenoucím se přes pražskou čtvrť Nusle. http://www.praguecityline.cz/pamatky/nuselsky-most

………………………………………………………………………………………………………………………

KE STAŽENÍ: TURISTICKÉ PRŮVODCE OKOLÍ

………………………………………………………………………………………………………………………

Turistický průvodce Prague City Line - Praha 2

  Turistický průvodce Prague City Line - Praha 2 (velikost souboru: 5,3 MiB)

Aktualizování: 8.12.2016 - Tištěný průvodce ve formátu PDF, který vás provede po turisticko-naučné trase Praguecityline Praha 2. Praha 2 je zcela výjimečným místem. Propojuje se zde dávná středověká historie s novodobými urbanistickými počiny sklonku 19.století. Trasa Prahou 2 je značena přímo v ulicích Prahy

Mapa k turistické trase Prague City Line Praha 2

  Mapa k turistické trase Prague City Line Praha 2 (velikost souboru: 1,3 MiB)

Mapa k turistické trase Prague City Line Praha 2 vás provede po krásách Prahy 2, kde se propojuje dávná středověká historie s novodobými urbanistickými počiny sklonku 19.století.

Turistický průvodce Prague City Line - Praha 2 ( english version)

  Turistický průvodce Prague City Line - Praha 2 ( english version) (velikost souboru: 15,1 MiB)

Aktualizováno: 5.1.2016 - In the guide will find a map. The map shows tourist route. This route we recommend as the best way through Prague 2, you will see all the most important. In the map are marked stops at major sights, the description in the text guide.

Zajímavé odkazy
P
amátky Praha 1: - zde
Památky Praha 2
- zde
Památky Praha 3: -zde
Pražský hrad: -zde
Královská cesta: -zde
Staroměstské náměstí: -zde
Karlův most:-zde
Letná: - zde
Židovská Praha: -zde
Petřín: -zde
Kampa: -zde

Vyšehrad: -zde
Pražské zahrady a parky: -zde 
Rubrika osobnosti Prahy: - zde





Klub-přátel_mala_upoutavka

Pražské muzeum pověstí a strašidel

Vstupte do světa pražských pověstí a setkejte se tváří v tvář s duchy a přízraky staré Prahy! Zveme vás do světa plného humoru, poezie a tajemna prostřednictvím interaktivní expozice, která osloví nejen děti, ale i studenty, dospělé a seniory, stejně jako celé rodiny či školní výpravy.

» Pokračování »



« « Faustův dům coby zdroj pověstí a tajností | Jedová chýše – doupě pražské Galérky » »

Můžete nám zanechat komentář, nebo odkázat na tento článek pomocí trackbacku.

2 reakce u článku “Nuselský most – Jak to vše začalo ?”

  1. Pavel S. napsal:

    Chtěl bych upozornit na nepřesnost v článku – modernější vozy metra sovětské výroby (typ 81-71) se jako první neobjevily na trase C. Byly od roku 1978 primárně dodávané pro novou trasu A – ne kvůli nižší hmotnosti, ale silnějším motorům, na trase A jsou větší stoupání. Staré slabší vozy (typ Ečs) jezdily právě jen na „céčku“, novější se tam postupně objevovaly až když bylo potřeba doplnit další vlaky kvůli prodloužení trasy (r. 1980).
    Je otázka, jestli byla na začátku sedmdesátých let jiná možnost, než koupit sovětské vozy – ty naše (Tatra R1) byly teprve ve fázi prototypových zkoušek (s problémy) a Tatra Smíchov neměla na sériovou výrobu kapacity. Nákup moderních vozů na Západě za devizy nebyl v době socialistického hospodářství asi reálný.

    S pozdravem P.S.

  2. petra napsal:

    Dobrý den,
    děkujeme Vám za připomínku k článku, zapracujeme ji. Redakce Prague City Line

Zanechat komentář