Letní slavnosti staré hudby
Krásná hudba minulosti v podání špičkových současných interpretů – mezinárodní hudební festival Letní slavnosti staré hudby opět nabízí příležitost poznávat starou hudbu v nových souvislostech a nechat se okouzlit zvukem historických hudebních nástrojů v překrásných interiérech pražských paláců a kostelů. Sedmnáctý ročník festivalu, který se uskuteční mezi 11. červencem a 4. srpnem, nese podtitul VENEZIA. Vytříbená dramaturgie zavede publikum do opojných Benátek, které jako málokteré jiné město v šestnáctém až osmnáctém století ovlivnily kulturní život v celé Evropě.
Letní slavnosti staré hudby již posedmnácté nezaměnitelným způsobem ozvláštňují a krášlí prázdninovou Prahu. Skvosty evropského kulturního dědictví budou opět představeny v konkrétních souvislostech daných originální, tematickou dramaturgií a v podání špičkových interpretů. Samozřejmostí je překrásné, stylově i akusticky odpovídající prostředí koncertních sálů, které se nacházejí v interiérech pražských paláců a církevních památek.
Letní slavnosti staré hudby začínají letos 11. července v Zámku Troja koncertem s názvem Portrét benátský, během něhož se potvrdí, jak zásadní vliv měla hudba italské renesance a raného baroka na hudební život u francouzského dvora. A nemuselo se jednat jen o případ Florenťana jménem Giovanni Battista Lulli, který se usadil ve Versailles a jehož celý svět zná jako francouzského mistra Jeana-Baptista Lullyho. Program v podání francouzského souboru Les Folies françoises a izraelské sopranistky Daniely Skorky snadno přesvědčí, že i mnozí další skladatelé působící u francouzského královského dvora vzhlíželi k italské kolébce s obdivem a pokorou.
Diváckou fantazii podnítí večer s podtitulem Gondoly na Seině, konaný 12. července v Clam-Gallasově Paláci. Je snadné si představit, jak podél pařížského nábřeží pluje gondola, na níž u cembala sedí a nádherně preluduje šarmantní Francouzka, které podobně jako řadě dalších jejích krajanů učarovalo město na laguně. Tou dámou bude virtuoska Béatrice Martin a její gondola nás s grácií poveze na vlně francouzských barokních sonát a suit inspirovaných Itálií a Benátkami. Chybět nebudou ani smělý gondoliér a rozpustilý Harlekýn. Recitálu v Mramorovém sále Clam-Gallasova paláce předchází setkání s uměleckým ředitelem Centra barokní hudby ve Versailles, jímž je Dr. Benoît Dratwicki, a krátká úvodní přednáška na téma „Francouzská cembalová tvorba za vlády Ludvíka XIV“.
Rudolfova galerie na Pražském hradě se během koncertu nazvaného La favorita stane místem setkání s úchvatnou holandsko-italskou houslistkou Cecilií Bernardini, která se svými hudebními přáteli představí díla jednoho z největších Benátčanů – Antonia Vivaldiho. Na koncertě 19. července zazní zejména houslové koncerty, jež Vivaldi napsal pro svoji oblíbenou a talentovanou žačku zvanou Anna de Violin.
Kostel sv. Salvátora v Klášteře sv. Anežky České se 21. července rozezvučí hlasy členů renomovaného německého vokálního ansámblu Singer Pur. Večer s názvem La Serenissima nabídne program vokální polyfonie složený z děl benátských mistrů Adriana Willaerta a Gioseffa Zarlina a jejich skvělých německých současníků Hanse Lea Hasslera, Heinricha Schütze a dalších.
25. července se festival vrátí do Zámku Troja, a to s programem Teatro del Mondo, který připomíná, že hudebníci odnepaměti trávili život na cestách. Průvodci na hudební cestě mezi Benátkami, Neapolí a Madridem nám budou vynikající španělská sopranistka María Espada a ansámbl Vespres d’Arnadí, známý svým zápalem pro starou hudbu a neotřelou spontaneitou, inspirovanou dobovými prameny. O tom svědčí i hravý název tělesa: V 18. století se hudební produkce konaly většinou večer („vespres“) jako projev luxusu při slavnostních hostinách pořádaných v sídlech šlechty a bohatých měšťanů. Jednou z delikates, jež mohly při takových příležitostech být podávány, byl tradiční (a dodnes oblíbený) valencijský dezert „arnadí“ z dýně, mandlí a cukru.
Viola organista je název jednoho z četných přístrojů a nástrojů, které ve svých náčrtnících projektoval geniální Leonardo da Vinci. Vedle padáku, helikoptéry, kulometu, ponorky, automobilu, skafandru, tanku či vrtačky tak zůstal zachován nákres zvláštního hudebního nástroje, který kombinuje princip klávesového nástroje se smyčcovým, přičemž výsledný zvuk připomíná gambový konsort. Ovšem všechna tato přirovnání blednou při poslechu nástroje, který podle da Vinciho původních plánů sestrojil polský klavírista a klavichordista Sławomir Zubrzycki. Česká premiéra, v níž se unikátní instrument a jeho konstruktér představí v programu složeném ze slavných benátských melodií, se uskuteční 28. července v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Součástí koncertu je projekce krátkého filmu s názvem Jak zní da Vinci o vzniku této unikátní myšlenky a nástroje.
1. srpna se pak v programovém večeru nazvaném San Marco přeneseme opět do Benátek. Kostel sv. Šimona a Judy zaplní zvuk slavnostních nešpor pro benátskou baziliku sv. Marka. Skvostná vícesborová díla Claudia Monteverdiho a Giovanni Gabrieliho předvedou dvě „kapely“ – vokální Cappella Mariana a dechová Capella Ornamentata. Vojtěch Semerád s nimi nastudoval také vzácné skladby dvou Benediktýnek: Chiary Margarity Cozzolani a Bianky Marii Medy. Program vzdá hold požehnané době, kdy Benátky byly jedním z center, kde se renesance přetvářela v baroko.
4. srpna se ve Španělském sále Pražského hradu koná Karneval v Benátkách. Závěrečný večer sedmnáctých Slavností staré hudby bude totiž patřit koncertnímu provedení stejnojmenné opery francouzského skladatele André Campry. Za doprovodu rezidenčního souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové se v něm představí pětice skvělých pěvců: Judith Van Wanroij, Mathias Vidal, Marie Lenormand, Thomas Dolié a Lisandro Abadie. V opeře z roku 1699 propojil autor svět commedie dell’arte s římskou mytologií, a navíc, aby vprostřed Paříže navodil vůni Benátek, nechal prolnout styl francouzský se stylem italským. Campra tak mistrovsky promísil Lullyho rukopis s kompozičním stylem Monteverdiho, čímž předznamenal hudbu Händelovu a Rameauovu.
Součástí letošního festivalu budou i dvě doprovodné akce: Již 22. května proběhnou v Clam-Gallasově paláci Letní slavnosti staré hudby PICCOLI, tedy Dílny staré hudby pro (nej)menší muzikanty (pro děti ve věku 3–14 let). La Cadenza je název interpretačního semináře vokálního umění italského baroka, který 22. července povedou v Konferenčním sále hotelu Constans členové renomovaného německého ansámblu Singer Pur.
Více informací naleznete zde.
Adresa:
různá místa v Praze
Kontakty:
+420 224 229 462
festival@collegiummarianum.cz
www.collegiummarianum.cz
Vstupenky a rezervace: zde
Mapa:
Nejnovější komentáře